Ondersteuning » Installatie WordPress » 2 websites in wordpress?

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Rendy140489,
    Sorry deze vraag levert wat verwarring en meer vragen op…
    Er zijn heel veel mogelijkheden om meerdere websites te beheren.
    Kun je iets uitgebreider vertellen wat je situatie is en wat je wilt bereiken.

    Thread starter rendy140489

    (@rendy140489)

    sorry ik ben slecht in uitleggen maar ik doe mijn best:
    Op deze notebook (nieuw) heb ik dus wordpress geïnstalleerd en werk ik nog op localhost
    maar
    op mijn andere notebook (oud) heb ik ook wordpress geïnstalleerd en de site is helemaal af.

    ik ben dan van plan om alles van mijn oude notebook naar mijn nieuwe notebook over te zetten.

    nu de vraag, kan ik dan op mijn (nieuwe) notebook allebeide websites beheren?

    p.s. voor beide wordpress account heb ik dezelfde email maar een ander username.

    Ja, je moet dan wel op een aantal dingen letten:
    voorbereidingen / voorzorgen

    Maak eerst een backup van elke site:
    Om een volledige back-up te maken van je site, moet je dus twee back-ups maken:

    1. de bestanden van je site.
      Gebruik hiervoor [bijv.] FTP
    2. de database van elke site.
      Hiervoor kan je de export-functie in WP gebruiken:
    1. Dashboard > Extra > Exporteren
    2. Gehele Inhoud
    3. Desgevraagd: Installeer en Run Export plugin
    4. Sla exportbestand op de PC op

    Natuurlijk kan je ook een plugin gebruiken.

    Vervolgens:

    1. Plaats beide installaties [volledig – dus ook twee maal WP-bestanden-] elk in een eigen map
      Dus: Doe een nieuwe ‘schone installatie’ naast de bestaande [in een eigen map] op de nieuwe laptop.
      Gebruik daarbij dezelfde database als voor de reeds bestaande site op de nieuwe laptop:
    2. Browser: benader de nieuwe [tweede] site: BIJVOORBEELD http://localhost/tweedesite.
      De ‘5-minuten WP-installatie’ start
    3. Gebruik voor beide sites dezelfde databasenaam, gebruikersnaam etc.
      !!OPGELET!!
      Zorg dan dat ze allebei een ANDERE PREFIX gebruiken in het bestand ‘wp-config.php’. [De default is ‘wp_’ geef een andere]. Daarmee kan je meerdere sites op één database veilig naast elkaar draaien.
    4. Nu heb je twee sites naast elkaar.
      bijvoorbeeld:
      http://localhost/site1/wp-admin
      http://localhost/tweedesite/wp-admin
    5. Open de tweede ‘lege site’ en zet de database backup van de oude site in de lege site:
    1. Dashboard > Extra > IMporteren
    2. wordpress
    3. Geef juiste importbestand op de PC op
    4. Desgevraagd: Installeer en Run import plugin
      Bij import wordt gevraagd op welke wijze de nieuwe data aan gebruikers moet worden toegewezen. Volg de suggesties of maak een eigen keuze.

    Je hebt nu twee localhost sites, naast elkaar op één database lopen.
    Stel nu het actieve menu even opnieuw in en loop de boel even verder na.

    Sorry ik ben nog niet zo ervaren met wordpress maar ik vroeg me af of het niet makkelijker is om wordpress multisites te gebruiken?
    Dit kun je activeren door een aantal dingen in het php bestand te veranderen en je htacces te activeren (als ik dit geod zeg hihihi)

    Met multisite kun je namelijk zoveel websites maken EN alle sites tegelijk updaten indien nodig zodat je niet elke site apart moet updaten. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is voor elke site een domein naam maar dat is snel geregeld toch?!

    Ik hoop dat mijn bemoeienis je een beetje heeft geholpen.

    Groetjes en succes 🙂

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Het onderwerp ‘2 websites in wordpress?’ is gesloten voor nieuwe reacties.